Crisis and Change

The construction of the crisis against which we measure and understand change. This cluster is going to talk about histories, different paths that lead to our change interventions rather than just talking about what happens in the interventions.

Beto Shwafaty

visual artist and researcher based in Brazil (São Paulo – Campinas). I had been involved with collective, curatorial, and spatial practices since early 2000’s, and as a result, I develop a research-based practice pointed towards spaces, histories and visualities, seeking to connect formally and conceptually political, social and cultural issues that are converging to the fields of art.

Translados started as a personal blog, a kind of online archive where I could ‘map and store’ issues of my interst and at same time, indicate them to my students (sometimes I run small workshops etc). Later, it evolved from the idea of a blog to a sort of editorial/curatorial platform…  As there are few bilingual sites regarding at in brazil, Translados evolved to the format of a multilingual web platform, committed to the dissemination of information and development of activities related to contemporary art and cultural production, with a focus on art’s intersections with diverse spheres of society.

The aims are pointed to foster connections between diverse cultural actors, translating and disseminating a diverse array of sociocultural and critical contents. While it is mainly based in Brasil – and so, seeks to partecipate in the expansion of critical discourses and conversations surrounding contemporary art and cultural production – Translados also connects itself with other external cultural/artistic scenes.

Mariano Fressoli – STEPS América Latina

sociologist of science and technology. I mainly specialize in the study of grassroots innovation movements and the relation between bottom up knowledge and institutional science and technology.

More recently we have created the Centro STEPS América Latina (stepsamericalatina.com) which is part of a larger network of institutions researching on alternative pathways towards sustainable development.

In STEPS AL we try to do committed research with a touch of participatory techniques. We are also keen to use and explore new media in a effort to improve the forms of communicating science and enabling broader citizen participation.

Jorge Gemetto

I work in Ártica, an online cultural center where we do training in the subjects of art, cultural management and digital culture. In Ártica we adopt a perspective centered on free culture, with a strong emphasis on promoting new sustainable models for culture. We promote cultural management, and cooperative and open work, as opposed to the model of intellectual property and cultural industries.

Besides Ártica, I participate in Creative Commons Uruguay, where we do activism on the right of access to culture, copyright reform, access to cultural heritage and open licensing.

Luciana Fleischman

Actualmente participo de la plataforma Redelabs, donde colaboro con Felipe Fonseca en la investigación sobre cultura digital experimental en Brasil, el Festival Tropixel-Arte, Ciência, Tecnologia e Sociedade, y el proyecto Aprender Brincando, que organiza laboratorios abiertos en escuelas públicas. También formé parte del equipo de coordinación del hacklab Nuvem- Estação Rural de Arte e Tecnologia  entre los años 2012 y 2013.

Mi formación académica es en el área de comunicación, y antes de volcarme a los procesos de laboratorio estuve investigando y participando de algunos medios alternativos y comunitarios, y en actividades por el reconocimiento legal y memoria de este sector. Uno de ellos fue el Alternative Media Global Project del cual formé parte en 2009 y 2010. El mensaje de Sara Morais asocia mi nombre a este proyecto, así que comento brevemente de qué se trata y ya me dirán si esto se relaciona con los objetivos del taller.

El AMGP fue una iniciativa asociada a la red OURMedia / NUESTROS Medios que buscaba promover la colaboración entre investigadores, participantes y activistas de medios alternativos, comunitarios, libres e independientes en diferentes países, por medio de un trabajo de documentación y mapeamiento de experiencias por regiones geográficas; un repositorio bibliográfico sobre el tema; un directorio de personas clave; y una cronología con la historia de estos medios. Entre los años 2009 y 2010 estuve co-administrando la plataforma wiki y fui corresponsal en el Estado Español. Fue una experiencia bastante interesante y ambiciosa por su carácter global, realizada de manera voluntaria.

Como posible aproximación a este taller me interesan los procesos abiertos de producción de conocimiento, la creación colaborativa, el trabajo en comunidades, las metodologías experimentales de aprendizaje y la sustentabilidad. Creo que todos estos temas se encuentran conectados y atravesados por crisis y cambios de distintos tipos, en relación a modelos tradicionales pero también crisis hacia adentro de las prácticas “de cambio”, en torno de las condiciones y sus contextos de realización. Para este taller tengo más preguntas que respuestas, por lo demás, llevo ganas de aprender y curiosidad ver a dónde nos lleva este proceso.

Marta Cabrera

I´m in the Cultural Studies Department and and my subfield is Visual Studies. In this regard, I lead a research group termed “Visual Studies” that has two main topics: memory and gender, bodies and sexualities. This is our blog: PerVisiones

I have some work regarding artistic practices in contexts of violence. I´m also an amateur photographer with recent incursions in the field of video:  https://www.flickr.com/photos/martiriocabrera/

Carolina Botero

Trabajo en Fundación Karisma (www.karisma.org.co), soy activista digital y mi actividad se relaciona con la intersección de derecho y tecnología. Muchos de los temas que trabajamos son muy técnicos y dfíciles de explicar por lo que para nosotros las crisis son oportunidades para llamar la atención a la gente en los temas que nos importan pues entienden entonces que vale la pena dedicar un rato a entender temas más bien complejos y a nosotros nos obliga a pensar en formas de facilitar esa comprensión.

Fran Ilich

media-artist, essayist and novelist. He is currently working on Diego de la Vega, a cooperative media conglomerate that includes a web server (Possibleworlds.org), a virtual community investment bank (http://Spacebank.org), a research and development initiative on narrative media (http://Ficcion.de), a collective online radio (http://Radiolatina.am), a community newspaper from Tijuana (http://elzorro.org), the think-tank Collective Intelligence Agency (http://ci-a.info) and the Brooklyn Stock Exchange, among other enterprises.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s